Gwarancje ubezpieczeniowe są instrumentem finansowym, dzięki któremu firma w trakcie realizacji kontraktu nie musi zamrażać własnych środków pieniężnych.
Umowa gwarancji ubezpieczeniowej zawierana jest przez wykonawcę usługi oraz zakład ubezpieczeń.
W ramach udzielonej gwarancji towarzystwo ubezpieczeniowe zobowiązuje się do wypłaty określonej kwoty na rzecz beneficjenta gwarancji w sytuacji, kiedy wykonawca kontraktu nie wypełni swoich zobowiązań.
Gwarancje mogą być udzielane w formie umów jednorazowych (do konkretnego kontaktu) lub umów generalnych.
Gwarancja zapłaty wadium
Gwarancja zapłaty wadium umożliwia przedsiębiorcy uczestnictwo w przetargu bez angażowania własnych pieniędzy. Zastępuje wadium gotówkowe, które należy wpłacić w przypadku udziału w przetargu.
Gwarancja dobrego wykonania kontraktu
Gwarancja dobrego wykonania kontraktu stanowi zabezpieczenie, gdyby przedsiębiorca nie wykonał lub nieprawidłowo wykonał kontrakt i odmówił naprawienia szkody.
Gwarancja usunięcia wad i usterek
Powyższa gwarancja stanowi zabezpieczenie, gdyby przedsiębiorca nie wykonał lub nienależycie wykonał wynikające z umowy obowiązki z tytułu usunięcia wad i usterek ujawnionych po zakończeniu jej realizacji.
Gwarancja zwrotu zaliczki
Gwarancja zwrotu zaliczki pozwala odzyskać zamawiającemu wypłaconą wykonawcy zaliczkę w przypadku, gdyby wykonawca nie wywiązał się z umowy lub nie oddał zaliczki.